måndag 4 augusti 2014

Träningspromenad i skogen..

014 (425x640)

Träning av hund är för mig något jag gör i vardagen. Visst åker vi ibland iväg på lite större träningar med fler hundar och avancerade övningar men den mesta träningen gör jag i vardagen.

Som nu när Tishen stått ganska länge och stirrat på mig, jo jag vet vad han vill… Är han hungrig stirrar han på mig sen går han ut i hallen och tittar på matskålen, är vattnet slut stirrar han och slickar sig runt munnen osv…

Men nu var det aktivitetsstirren, han vill göra något..

Så jag tog med en liten dummy och gick till skogen, tänkte gå vår vanliga runda runt berget. Glömde visselpipan så det fick bli markeringar och tecken idag. Vi går stigen och med jämna mellanrum stannar jag honom, ibland framför mig ibland bakom eller när han är vid sidan. Han ska sitta och vänta på mitt tecken innan han får gå, för att riktigt nöta in så är jag övertydlig i mina tecken, luuutar mig åt den sida han ska gå osv…Jag gör markeringarna enkla så det är tecknen som är viktiga.. ibland lägger jag dummyn bakom mig som han inte ser, sätter honom på kommando när han är en bit framför mig på stigen, går förbi och vänder mig sedan för att få till uuuut tecknet, då är dummyn synlig på stigen för att han lätt ska hitta och inte avvika från linjen..En promenad som tar 20 min men ger bra träning och framför allt kontakt, han håller stenkoll på mig under rundan, för man vet aldrig när kastet kommer, eller stop signalen.. Så nu är han nöjd en stund.009 (425x640)

 

 

Noël ,vackra Noël, hittade en så fin bild på henne…. Älskad och djupt saknad…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar