onsdag 7 oktober 2020

Hur kan vi som vanliga hundägare hjälpa till att hålla vår ras frisk?

 

Funderar lite över det här med olika sjukdomar hos hund och då menar jag ärftliga sjukdomar. Som " vanlig" hundägare tänker man kanske inte så mycket på detta, man köper en valp hos en uppfödare och sen har man den.. 

Eller så tillhör man dom som köper en valp hos en uppfödare och den är sjuk ,eller blir sjuk eller får allergier, eller haltar för att höfterna är dåliga, eller den får njursvikt för att njurarna är påverkade, blir blind för att ögat är påverkat av något, ja listan kan göras lång över vilka saker som kan hända. Olika saker på olika raser oftast. 

Ja rasbundna sjukdomar eller åkommor finns, det finns hos alla raser och även blandraser drabbas då de kan få från alla de raser som ingår i valpen. Kan man som uppfödare och valpköpare skydda sig på något sätt? Ja uppfödaren har ett stort ansvar i att noga kolla upp föräldradjur, dess föräldrar, syskon osv.. 

Sen kan man inte skydda sig mot allt hur mycket och noga man än är med sin forskning, vissa saker bara händer. Som valpköpare kan man själv söka kunskap hos tex Rasdata eller hos sin rasklubb i mitt fall Flatcoated retriver klubben på dessa sidor finns mängder av information om olika ras relaterade åkommor hos just flatten. men vad kan jag som hundägare bidra med för att rasen ska bli friskare? Jo jag kan och ska, höftledsröntga och röntga armbågar, jag ska ögonlysa, jag ska använda mig av den information som finns på rasklubbens sida, sända in enkäter tex om något drabbar min hund, allt för att föra forskningen framåt och hjälpa våra uppfödare.

 Så nu ska jag åka till veterinären och ögonlysa Ville!!!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar