tisdag 16 juli 2019

Varför?


Ja varför? Varför startar vi så sällan Ville på jaktprov?

Den frågan får vi ofta när vi är ute, de flesta är vana att se oss på jaktprov eller jaktprovs sammanhang men vad många inte vet är att det jag (matten) som älskar prov av alla former ;) Det var jag som drog igång med min 1a flat för sådär 30 år sedan och hussen fick snällt följa med när vi först träffades.

Han hussen är inte speciellt intresserad, jo han gillar att gå runt och prata... han är gärna med som funktionär men att själv starta.. nej det är inget han prioriterar. Han gör det om han måste och om jag tjatar. Så när vi skaffade Ville så hade jag Tish som gick i öppenklass, lite stel och till åren kommen men han älskade att jobba och vi startade på prov. 

Hussen muttrade något om att nej hans hund (Ville) var hans jakthund, ingen provhund utan en hund för praktisk småvilts och älgjakten, en eftersökshund som kunde fungera som lite av varje när de jagar. Prov det var inget han skulle göra. Och matten lovade, nej då inga prov behövs för jag hade ju Tishen. Men Tishen blev äldre och stelare och Ville han fanns ju där och jag gillar att träna så visst kunde Ville få sin träning... och kanske kunde jag få testa att starta honom? Jo då det kunde jag och vi for till Norge. Ville var 15 mån och ett yrväder. Vi gick ett prov där Ville hade super kul och jobbade som ett jehu men helt ur min hand... Han är en stark hund mentalt och fysiskt, ingen nybörjarhund. Och jag fick inse att han jobbar bäst med sin husse, (även om jag inte är någon nybörjare) så fungerar vi inte ihop i arbete.. 

Men en arbetsmerit behöver han om han ska gå i avel och Ville är en sund hund med stor arbetslust som är snygg men enligt utställningsdomare " Inte tillräckligt elegant" " A workman like dog" som en engelsk domare sa. Och det stämmer han är ingen elegant hund, han är byggd för att jobba men han har ck på utställning både i Sverige och Norge så helt fel är han inte och han har en intressant stamtavla, är mentalt den mest stabila flatt jag någonsin träffat så avelsmeriteras kändes viktigt.

 Men tillbaka till jaktproven.

 Vi drog igång projekt träna för prov. Prov och praktisk jakt skiljer sig åt så nu behövdes mer lydnad och styrning, träning med folk och hundar. Jaja då sa Ville om ni tjatar... Vi fick flera starter hösten -17 och gick till pris med ett 2a pris som bäst vilket räckte för avelsmeritering ( nu behövs inget pris längre)... Ville tröttnade på prov, husse tröttnade på prov... och året därpå blev vi bort lottade på alla prov så lusten försvann och projektet las ner.  Kanske tar vi upp det igen, kanske inte, som husse sa när Ville kom i huset " Han är min jakt/eftersöks hund"och det är han... 

Han startas på WT 2ggr/år på Norska flattmästerskapet och Svenska flattmästerskapet med blandat resultat för som sagt så är inte lydnaden hans starkaste sida eller något som husse lägger ner mycket tid på att träna. 

Men han jagar från september till februari, rådjur, älg och fågel. Han går som eftersökshund på trafikskador året om och dessimellan sover han sött på mattes kudde med nosen i hennes öra ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar