onsdag 17 juli 2019

Samträning...

Träning ja,  för att lyckas eller i alla fall ha en chans att lyckas på wt behöver man träna och man behöver träna med många andra med skott och lång väntan. Den träningen kan vara svår att få till här hemma men igår hade frk/västra anordnat samträning på Backamo. 21 hundar och förare var med, vi körde en station i taget så det blev bra "väntan" träning, många skott och hundar som jobbade. Ville går igång på sån´t och hade lite jobbigt med koncentrationen, blir lätt i rumpan och knallar gärna. Bra träning blev det, då man kunde just träna, vända om och gå ifrån, använda alla olika knep... så ja det blev en bra genomkörare för Ville.

Milla min Milla som tycker skotten är så obehagliga men hon är lugn i bilen. Hade anmält även henne till träningen och bestämde mig för att köra. Hon låg i bilen vid station 1, hörde alla skott såg hundar jobba och ja hon jobbade också men jag avstod skott. Jobbade fint på station 2 men var påverkad av situationen. Där borde jag gjort som magkänslan sa och avstått resten, varit nöjd med hennes fina hanterande av situationen men dum som man är ibland så gick jag vidare till 3an. Där sa hon stopp jag vill inte mer, orkar inte mer och rädslan tog över. 

Men efter vila i bilen körde vi några markeringar innan vi åkte hem och hon jobbade så fint. 

Det intressanta var att platsen vi var på var den där hon blev skotträdd. Vi var på exakt samma ställe och det visade hon tydligt på 1a markeringen, drog ut stannade upp, vände huvudet i den riktning där skottet då kom ifrån men fortsatte sedan ut och tog markeringen. Det är nu 2 år sedan händelsen men Milla hon minns ....

Ja det blev en bra träningskväll!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar