söndag 7 februari 2021

Ingen brådska.

 

Ännu en helg fylld av sol, snö och kyla. Vi åkte upp till jaktmarken i lördags för lite träning och njutning.
Känns lite konstigt nu att inte ha något direkt mål med träningen. Ingen vet när något kommer igång igen men hundarna aktiveras varje dag med någon form av träning.
Tick får grunderna lagda nu, enkelt och med arbetsglädje som största mål. Han är sen i sin utveckling den här killen så jag tar det väldigt lugnt. Lekfullt och med glädje, detaljer är något vi kan slipa på senare, just nu ska det vara kul. 

Kan tyckas slarvigt det vi nu gör, slarvigt och utan någon form av plan men så tränar jag. Inget är detaljstyrt eller petigt utan vi jobbar på grunder utan press. Han får springa förbi mig med dummyn, inga höjda röster eller starka korrigeringar. Han gör det på bus, inte trots eller stress.

Vi leker in apporteringen och har vi en dag då inget funkar eller han störs av andra dofter så bryter vi och bara går istället, kör en inkallning eller fotgående. För mig är vår kontakt viktigast han ska veta att vi har kul. 

Anmälan till unghundsmästerskapet har öppnat men jag kommer inte att anmäla honom, det blir alldeles för mycket krav och press vilket han inte är mogen för och kan då förstöra det förtroende vi har mellan oss.

Vi har ingen brådska, flatten mognar sent och jag brukar inte starta unga hundar om de inte är mentalt mogna för det. 

Vi har många år framför oss.

Så just nu har vi kul och njuter av solen och snön, kylan kan gärna få ge sig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar