tisdag 16 februari 2021

En liten känsla av obehag.

 

Ja det finns hos mig en liten obehaglig känsla efter att ha sett Kalla faktas program om Skk som visades igår.

Hundsport är en så stor del av mitt aktiva liv och har så varit under en lång tid, ja nästan hela mitt liv. Att då kunna få det borttaget genom uteslutning så som många blivit och fortfarande blir ja den tanken är obehaglig. Att inte få starta mina hundar, inte få delta i gemenskapen runt allt detta, inte ens få besöka en utställning. Ja det är en obehaglig känsla och då är jag inte uppfödare, lever inte av detta på något sätt, det är min hobby. 

Skks grundregler, ja de vet man att de finns man klickar i det varje gång man anmäler till något. Finns en ruta där det står att jag har ska klicka i att jag läst och den rutan klickar jag i men har jag läst? Nej handen på hjärtat det har jag inte. Jag vet i stort men inte alls så grundligt. 

Jag sökte upp och läste igenom vad som gäller för hanhunds ägare när Ville skulle para för även då ska man på parnings avtalet fylla i en ruta.

Nu vet jag att dessa regler finns för att skydda våra hundar valpköpare, uppfödare, funktionärer osv... 

Det är regler för att tikar inte ska utnyttjas, för att valpar ska ha det bra, för att valpköpare ska vara trygga i att köpa en valp av en auktoriserad uppfödare, för att den som är fodervärd inte ska utnyttjas, osv. Ja det är en trygghet för hundarna och det är viktigt, det är super viktigt då det finns en mängd oseriösa typer som bara ska utnyttja och tjäna pengar men sen då... 

Vem som helst som är medlem kan anmäla/ bli anmäld av vem som helst och det utreds. Ja jag kan bli anmäld av någon som är sur på mig som vill mig illa och så ska jag försvara mig genom skriftliga brev. Alla kan inte formulera sig i skrift och vissa är super bra på det.

 Ja detta ger lite panik, ska jag vara helt tyst nu och aldrig mer säga något öppet som kan tolkas negativt eller kränkande av någon, ska jag smyga runt i ytterkanten och bara sköta mig själv i rädsla för att någon kan misstolka något eller.... 

Det finns alltid två sidor av en händelse det vet vi alla och program vinklas och klipps ihop så det blir bra tv men det lilla obehaget finns där. Skk har stor makt inom hundvärlden, hundvärlden är en stor del av mitt och många andras liv.

 I dagens cybersamhälle tolkas och misstolkas inlägg och texter hit och dit av olika sorters människor, de som gläds över mina texter, de som misstolkar och de som väljer att misstolka.. De som gläds med mig i mina framgångar, de som sörjer med mig när det går snett, de som stöttar och de som stjälper.. men det behövs bara en människa som.. ja ni vet och sedan är det igång. Nu väljer jag att tro att bakom varje stort beslut som te x en uteslutning finns en rättvis och grundlig undersökning, ingen kan väl dömas bara så där? eller...

Jag väljer att lita till min organisation, att de arbetar för hundarnas och alla hundägares bästa. Det finns regler av en anledning att de sedan behöver ses över och revideras regelbundet är självklart, att regler ska kunna ifrågasättas av medlemmar utan rädsla för repressalier är för mig en självklarhet om det görs på rätt sätt och till rätt instans, inte på socialamedier. 

Men idag ska jag leta upp grundreglerna och läsa igenom för det är min skyldighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar