lördag 18 maj 2019

Fästingar ....


Här inne någonstans i allt det vackra försommar gröna göms ett eller kanske fler fästing bon. Förra fredagen var vi här med våra vänner och 4 vuxna / 1 valp. De sprang och busade, nosade, undersökte och ja de gjorde allt som hundar gör och hade kul. 


När vi sedan kom tillbaka till campingen öppnade jag luckan för att ta ut hundarna så som man brukar göra.. Ser på Milla och det bara glittrar i huvudet på henne, böjer mig för att se närmare och ... hela huvudet kryllar av fästingar. En snabb koll mot Ville och även han kryllar av fästingar, bruna och svarta ca 3mm stora. 

Fram med telefonen för att ringa min vän som varit med och ber henne kolla av sina hundar och jo då även de men bara de vuxna inte valpen var helt fulla . Vad gör man?? Jag fick lite panik så.. ut med en hund i taget och fram med borsten, borsta borsta båda hundarna... Sen fanns inte mycket mer att göra. Kvällen fortsatte och det kändes som det kröp på hela mig... maken plockade några på armen men inga på mig. 


Dagen därpå  när vi vaknade och varit på morgonpromenaden och hundarna fått sin frukost såg jag det igen, båda hundarnas huvud var fulla med fästingar även mattan, fällen och till och med på väggen kröp fästingar. Borsta hundar ut med fällar dammsuga hela vagnen plocka fästingar som kröp på oss.... Fy fan så äckligt det var. 

Åkte runt till apotek och djuraffär för att finna gift som dödar.... i mattor och på fällar, finns inget kan jag säga.. Djuraffären öppnade sitt trim så vi kunde bada och föna hundarna, det flög fästingar när vi blåste hundarna.. Båda hundarna har fått Nexgard så de fästingar som satte sig de dog direkt, maken plockade en som satt sig på honom men jag klarade mig. 

Ja vilken jäla upplevelse det var.... Men detta är inget man kan skydda sig mot som hundägare, fästingar finns överallt och deras bon syns inte, vi måste haft maximal otur bara... Peppar peppar så har ingen blivit sjuk, maken är vaccinerad mot TBE och jag ska nu boka tid för att göra det, hundarna är friska och fästing fria!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar