tisdag 21 juli 2020

Inte som ett par springskor...

Nej att ha hund som hobby är lite annat än te x löpning. 

Att ha hund är att aldrig kunna vila helt, man kan inte ställa dom i hyllan när vädret är dåligt eller kroppen värker eller man bara helt enkelt inte har lust. 

Att ha hund innebär att gå upp innan solen vissa dagar, att gå och gå i ösregn, storm, dimma, kyla ja helt enkelt i alla olika väder. Bara i stark värme som jag inte motionerar mina hundar. 

Värme ja. De riktigt heta sommar dagarna då får jag gå upp ännu tidigare för att rasta, motioner eller träna hundarna, då när alla andra sover då är jag igång för hundarna behöver det.

 De behöver mig för att få det de behöver för att må bra. Nej det är inte som tennis eller golf eller någon annan hobby, jo hästar det är likställt med hästsport, där är det också vårt ansvar att djuren får det de behöver. 

Att vara hundägare med som vi arbetande hundar innebär att alltid ha ett ansvar, nej jag ligger inte i soffan på jobbrasten, jag åker hem och går en runda i skogen med hundarna. Inte för att det alltid lockar utan de behöver det.

 Jag tränar inte alltid genomplanerade pass men jag aktiverar dom varje dag med någon form av arbete. Är jag trött, sliten eller kanske sjuk ( ja de behöver aktiveras även om jag är sjuk) då får de några tennisbollar utkastade på åkern för ett sök. De ska inte bara aktiveras, de ska motioneras också så de har kondition för arbete. Ja när jag nu tänker efter så är det ett himla slit för att de ska må bra men det gör också att jag mår bra, det är skönt att gå i den tidiga morgonsolen med fågelkvitter och blomdoft. Jag får motion och träffar många likasinnade, är aldrig ensam och möts oftast ( ibland sover dom) av glada hundar när jag kommer hem. 

Vad vill jag säga med detta inlägg då? Jo att ha hund är ett ansvar, ett åtagande, något man inte kan sätta i hyllan när man inte har lust, som man kan med springskor ;)  Men det är också himla roligt!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar