tisdag 2 januari 2018

Nytt år, nya föresatser.. Men hur gick det med de gamla.

Gott nytt år till er alla!

Nytt år, nya planer men först en liten titt tillbaka på året som varit. visioner för 2017 Vilka tankar hade jag inför det året,. Jo det skulle bli ett "mellanår" ett år för Ville att mogna och förhoppningsvis ta sin nkl 1a och Milla skulle satsa på vilt spåret.

Pga sen start hösten -16 fick vi ingen start under våren-17,  men  sen blev det en del. Under hösten blev det 4 starter i Sverige och 2 i Norge, ingen 1a dock. En 2a fick vi med oss i alla fall så nu är det fritt fram för att använda honom i avel och har vi tur kan det bli småVillar framöver, ska bli så kul.  

Vi for till Norge i juni och startade officiellt WT och där skötte han sig så fint men en 0a på en svår station, surt då han hade så fina poäng på de andra men han visar att han kan, behövs mer rutin hos hund/förare bara.

Blev inte så många utställningar men i august på SKK/Backamo fick han sitt första svenska CK, så kul, han har ett i Norge sedan tidigare. Han börjar mogna i kroppen nu och växa i sig.



Milla min Milla, fick en jobbig vår. Hon löpte för första gången i April och gick då in i värsta spök perioden. Inget nytt egentligen men man glömmer så fort, både min gamla Tasha och Tishen hade såna perioder men aldrig Ville, aldrig hans mormor Ellen så jag tänkte inte på det.

 Men så for vi på Flattlägret på Backamo. Hade anmält Milla i januari, kom med men ångrade mig, blev inte av med platsen som var redigt dyr, tog beslutet att åka men oj som jag ångrar det. 3 dagars intensivt tränande och första dagen small det. 

Vi satt i godan ro och lyssnade på instruktören, alla hundar låg och vilade. Då small det som av ett knallskott precis där vi satt och Milla blev så rädd, hon blev otroligt rädd och där var det kört... Ja hon reagerar nu på skott. Det är otroligt trist. Hon har varit med på alla jaktprov men där reagerar hon inte nämnvärt, kollar lite men inte rädd. Kommer vi till skjutbanan så är det jobbigt, när husse skjuter rådjur är skottet jobbigt. Så detta blir något vi kommer att träna vidare på. Hon är nu i 2a löpet och jag hoppas hon stabiliserar sig efter det. Nyår gick fint, visst reagerade hon på de stora knallarna men kopplade av sen, ingen panik eller så, bara en liten oro. Vi har spårat en del under året och apporteringstränar nästan varje dag. 

Planer för 2018.

Milla ska få växa och mogna i lugn och ro, hon får följa med på allt som händer men inget annat. Aktiveringstränas gör hon hela tiden, spårar, apporterar och jo lite mer lydnadsträning ska det bli. Några utställningar blir det om vi ändå åker med Ville men inte annars. 

Ville då, ja arbetet mot nkl 1an fortsätter, det ska gå, det har gått med mina tidigare hundar så ;)

Han kommer att ställas då det finns någon kul utställning med bra domare men det är inget vi lägger någon större energi på.

Årets stora händelse här är ju Flattmästerskapet i Augusti så mycket av vår tid läggs där. Jag planerar att starta Ville, husse ska vara funktionär men jag har valt att inte ta någon post, en av oss behöver vara med hundarna. 

Blir det som vi tror ska Ville bli pappa i år men mer om det kommer när planerna är helt spikade.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar