tisdag 29 april 2014

Morgonträning!

003 (425x640)
Vi har nu varit ute och morgon rastat i skogen och avslutade med ett kort träningspass där båda hundarna fick jobba med fokus på var sin sak.
Noël har svårt med att vänta på sin tur, alla dummisar är enligt henne, hennes och de ska hämtas in snabbt så ingen annan kan ta dom. Tish behöver bli bättre på snygga avlämningar och att sedan vänta på mitt kommando innan han ger sig ut igen.
Vi har tur som bor vid skogen och har bra träningsmarker på andra sidan vägen, dummisar häger på en gren vid stigen så det är bara att sätta gång.
Jag satte båda hundarna lösa på stigen, la ut tre dummis i ett område, tog sedan båda fot och förflyttade mig ca 20m på stigen så vi fick ett annat utgångsläge, Noël blev mkt irriterad och tyckte detta var onödigt, hon fick då vänta lös bakom mig medan Tish fick arbeta. När alla tre var inne sände jag ut Tishen igen trots att det var tomt i området, han vet inte det nämligen. Under tiden la jag ut i ett nytt område med Noël på stigen, hon var rejält taggad men fick vänta, kallade in Tish och sände han i nästa område där han fick hämta en som jag la ut igen.
Förflyttade mig med båda hundarna ca 20m igen och sedan fick Noël jobba vilket hon gjorde bra!
hela passet tog ca 10 min och sedan gick vi hem och åt frukost!
Så att ge hundarna ett bra pass behöver inte vara svårt eller ta lång tid, nu sover båda gott..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar