tisdag 3 januari 2012

Blev det någon träning?

IMGP3974
Jo då, vi kom iväg! Trots det något konstiga vädret, ömsom sol ömsom regn/hagel skurar var det igår, så gick vi iväg.
Började med helt kravlös kontakt, gick över planen helt tyst och belönade varje gång han tog kontakt, använde klicker och godis. Fungerade bra men kan bli mycket bättre men som sagt en bra start, jag vill att han ska ta kontakten med mig utan krav från min sida.
Placerade sedan ut dummisar, tre i en fyrkant med oss i det fjärde hörnet, sände sedan till olika punkter. Satte den hämtade dummisen där vi stog och flyttade oss  till det tomma hörnet, den övningen kan varieras hur mycket som helst med avstånd och riktning. Tish har svårt att släppa fokus på dummien för att ta kontakt med mig, det är på sätt och vis väldigt bra för han vet var de finns och blir inte störd av omgivningen, man kan släppa en bomb bakom honom han släpper inte dummyn i alla fall. Mindre bra när det inte är den dummyn han ska hämta utan kanske en som ligger dold bakom eller vid sidan, får jobba på det.
IMGP3976
Körde sedan tre på rad med olika avstånd och fotgående mellan skicken, svårt när han har sådant fokus men det kommer att bli bra när vi tränat mer, vi har nu kommit igång och det känns bra.
Jag kommer att träna på detta sätt nu under en längre period för att riktigt nöta, han gillar det inte men vem har sagt att allt ska vara roligt hela tiden man behöver grundträna ibland inte bara fara runt i skogen….
Helena.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar